Projektet finansieras av Arvsfonden

En sista uppgift i min distanskurs

Inledning

Man brukar säga att en bild är mer värd än tusen ord och bilden tilltalar oss direkt. ”I flera bemärkelser är bilden ett av människornas första språk, vi tecknar så snart handens motoriskt kan föra kritor över pappret och urgamla bildsviter som grottmålningar vittnar om behovet att berätta för gruppen och för eftervärlden ” (Edwards s. 93).

Våra barn brukar inte behärska textens symboliska berättande för fullt utan är i behov utav att samla tillräckligt med inre bilder för att de ska kunna måla fram berättelsen i fantasin. Det är först när de börja läsa själva som de behärskar texterna i böckerna anser Agneta Edward i bilderbokens mångfald och möjligheter s. 95. ”Bra budskap och fina bilder är en standardformulering om hur en bra bok ska vara, vi glömmer lätt att det handlar om ett dubbelt tänkande, i text och bild.” (Edwards s .95).

När man pratar om bilderböcker så handlar det inte om sidor utan mer om uppslag anser Maria Nikojaleva i Bilderbokens pusselbitar. ”Uppslagen fungerar som en teaterscen eller filmruta, det vill säga just som en helhet, inte två separata sidor.” (Nikojavela s. 74). Texterna och bilderna är olika placerade i uppslagen och det gör att för det skapas en rymd i böckernas handling och design anser jag.

Så välkommen att ta del av mitt paper om bilderbokens möjligheter.

Syfte/ frågeställning

Jag har valt att titta närmare på hur uppbyggnaden av en bilderbok är gjord och hur de framställer svåra teman i böckerna. Därför vill jag lägga fokus på hur bilderna är designade i böckerna för att framställa böckernas tema på bästa sätt.

Bilderböcker har en viktig roll i våra liv eftersom vi påverkas mycket av färg och form. Jag har valt att jobba med spår 3 d.v. s. att man får fria händer att skapa en egen bilderbok och till min hjälp har jag tre bilderböcker som jag ska ta inspiration ifrån.

De frågor jag kommer att jobba med är:
Hur är bilderna designade i uppslagen?
Vilken roll har bilderna i böckerna?
Hur samspelar bild och text?

För att komma närmare mitt mål med mitt egna bilddesignade uppslag kommer jag koppla analyserna till kursens kurslitteratur.

Material

Farbror Andy av James Warhola

Boken handlar om en berömd konstnär inom Popkonsten och hans släkt. James och hans familj hälsar på sin farbror i hans röriga men roliga hus i New York. Berättelsen är hämtad ifrån verkligheten.

När familjen hälsar på så har farbrorn sin första viktiga utställning på gång, där han för första gången visar upp sina målningar av soppburkar för världen.

Abbe 8 år och 43 dagar – en bok om Aspergers syndrom av Kicki Polleryd

Boken handlar om en pojke vid namn Abbe som är 8 år 43dagar och har AS. Han är smartare än de flesta säger han, när det gäller avancerande legokonstruktioner från ritningar. Boken är skriven på diagnoskriterier om AS.

Huvudpersonen i boken hamnar i utanförskap eftersom hans föräldrar och andra barn som kommer hem till honom bestämmer över huvudet på honom för att Abbe har en så kallad typisk AS enligt kriterierna som finns inom psykiatrin.

Frida av Jonah Winter

Bokens historia bygger på en sann berättelse om Frida som lär sig teckna och måla av sin fader. Frida bor i Mexico och hon blir först sjuk i polio som barn.

Vid 18 års ålder är hon med om en bussolycka. Som genom ett under överlever hon och fortsätter att måla även om hon har värk resten av livet. I hennes målningar kan man se hur hon förvandlar smärtan till något vackert.

I denna bok hittar man ett utanförskap av allt Frida råkar ut för och hon behöver använda sin fantasi för att måla av sin smärta. Hon har blivit en inspirationskälla för kvinnliga konstnärer som ser Fridas styrka i hennes målningar.

Min mall av min egen bilderbok

En kort presentation

Synopsis:

Boken handlar om en liten pojke som heter Jakob och är 8år. Ibland i sitt liv tänker han på stunder i livet han har varit med om och i dessa stunder känner han en konstig känsla att han inte är som alla andra.

I det stora hela kanske vi ska tala om att Jakob har AS nedsättning (Aspbergers syndrom) som ligger inom NPF (Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar).

Vi kommer att möta honom i olika möten han har som finns i hans liv.

Storyboard:
Mina sommarminnen

Mamma och jag i parken

Min stad

Uppslag :

Analys 1- bilderböcker

Farbror Andy – James Warhola

Om man tänker på bilderna i boken så är de självberättande och texten förstärker det som berättas i bilderna. ”Texternas struktur och berättarmönster är en faktor som spelar stor roll för bokens tillgänglighet.” (Edwards s. 79) I böcker kan inte bilder berätta allt utan texten har alltid en viktig funktion för att förstå innehållet. I en av böckerna jag jämför med håller handlingen inte samman, men i denna bok känner jag en intressant handling som vill ta mig från pärm till pärm. Andy och James pappa har någonting gemensamt men på olika stadier när det gäller att gestalta intressanta föremål och här är texten lika viktig som bilden för att man ska kunna förstå bokens handling.

”Kan man förmoda att bilderbokskonstnärerna varit extra känsliga som bildupplevare redan som barn? De tar förstås med sig sina intryck till de egna bilderna” (Edwards s. 67). När man kollar på denna bok så berättar bilderna det som James upplevde som barn. Det som är lite roligt är att det är han som har återgett sin barndom i en bilderbok. Eftersom bildlayouten i de olika uppslagen ändras så skapar det en spänning som boken annars inte hade haft. ”Bilderboken är också oftast barnets första möte med konst, med bilder berör, som kan få själen att svindla eller skrattet att bubbla”(Edwards s.24). Det kanske inte är så konstigt att bilder berör väldigt mycket vårt sätt att vara.

Bilder berör vårt omedvetna utan att vi vet om det och det kanske man upptäcker när leksakskatalogen kommer som reklam. Barnet förstår inte riktigt att den inte kan få allt som finns i den. Reklam och bilderböcker är förebilder för oss och barn som vuxna blir berörda av det.
Man kan också kolla konstnärens Andys soppmålningar på lådorna som står i ett rum där James sover. James i sin tur blir imponerad av sin morbror och när han kommer hem vill han också ha en ateljé i sitt rum.

Vi får också se att James mamma kör honom till konstskolan efter sitt besök hos morbrodern. Jag tror också att hans intresse ökar när han får vara med sin morbror att måla hans tavlor. I boken kan man se att de gör sig löjliga över farbror Andys flintisperuker och de inte riktigt förstå att detta är en sak som handlar om hans image. De har roligt åt de peruker som hans bror har fått.

”Vardagskonflikter är viktiga att hantera.” (Edwards s. 22) Det är viktigt att ta upp olika saker som utanförskap och att människor är olika i bilderböckerna. Något som är synd är att bilderböcker följer med tidens gång och samhällsnormen i samhället. De visar en bild som inte alltid är ok, att man inte får vara den man är känner jag.

Abbe 8 år och 43 dagar – en bok om Aspergers syndrom- Kicki Polleryd

Om man tänker på formatet på boken så passar den inte för hur innehållet beskrivs utan jag känner att den kunde ha ett större format som tar upp bokens budskap på ett helt annat sätt. ”Bilderböckens layout är en del av dess estetiska helhet”. (Nikolajeva, s.63). Om man tar denna bok som ett exempel så tilltalar inte bilderna en åttaåring, enligt min smak, eftersom bilderna är för svaga i sina färger.

När det gäller böcker från psykiatrin så har de en effekt att få en undanskymd egenskap på hur man beskriver handlingen i boken. Boken har en estetisk helhet som inte hänger ihop hur ett barn som får AS ändå vill behålla sin livsvärdighet. Jag skulle vilja se bilderna mer färgstarka och att bilder och text hänger ihop mer i boken. Den känns inte inbjudande för ett barn att läsa.

Visst har det betydelse hur bokens format ser ut och hur bokens budskap förs fram. ”När man talar om de olika bildformatens betydelse för bildkompositionen kan man stundom möta synpunkter på dessa olika energier.” ( Rhedin s.158 ) Jag känner att bilder och texter får alldeles för lite plats att samspela på. De har valt svaga färger som inte får bli ihop tryckta och boken tappar fokus på berättelsen.

”Bilden talar till oss direkt. Bilden är ett starkt uttrycksmedel, att en bild säger mer än tusen ord är inte bara ett tomt talesätt.”( Edwards s. 93 ). En bild ska få oss att må bättre och därför känner jag att det är väldigt viktigt att få en bok som sticker ut bildmässigt och textmässigt även med ett tema som AS. En del barn jag har träffat känner i 15 årsåldern att livet inte är värt att leva och jag håller med dem om man ser böcker, som den om Abbe, som är livlösa som jag känner det. Boken Abbe känner jag ett starkt utanförskap i och att hans föräldrar tycker att det är roligt att han har med sig kompisar från skolan. De gånger tycker hans föräldrar att kompisarna ska få bestämma vad de ska göra. Jag känner att Abbe inte får vara den han är och få utvecklas efter sin egna utveckling utan ska hela tiden måste göra som andra vill. Man få liksom inte ha AS utan man ska vara normal och vad är då egentligen ordet normal för någonting. ”Bilderna är inte enbart dekor, inte heller är de alltid illustrationer av just det texten säger, utan bär i olika grad betydelser och delar av berättandet. Bilderboksbilden är heller inte isolerad företeelse som en tavla på en utställning, utan ingår i en sekvens av bilder som i samspel med texten målar fram berättelsen” (Edwards s.95). Om man tittar i boken så känner man inte att den målar fram en känsla så att någon vill titta i den. Jag kan känna barnets förtvivlan att det är väldigt mörkt och dystert runt hans uppväxt att han inte känner någon glädje att delta i vårt samhälle. I boken Abbe så är det någon utifrån som berättar hur hans liv är och hur skolan fungerar för honom. ”Textens struktur och berättarmönster är en faktor som spelar stor roll för bokens tillgänglighet” (Edwards s.79). Det finns liksom ingen röd tråd i boken och jag tycker den tappar fokus på det viktiga innehållet den vill förmedla.

Frida av Jonah Winter
Boken om Frida är byggd mest på bilder med lite text. Denna bok kanske man kan ha till ett boksamtal.

”Om vi av bilderboken alltid förväntar oss en berättelse att läsa högt för ett gäng lyssnande barn kan somliga titlar bli fel” (Edwards s.82).
Man behöver inte alltid ha en lässtund för att barn övar sitt bildspråk om man läser en sådan här bok för dem. De låter sin fantasi sprida och börja fundera på hur världen är uppbyggd. Den kanske är färggrann och inte mörk.

Frida lider av polo och smärtor men ändå är de inlindande i en varm ton. Man känner ett svårt utanförskap i boken och ändå finns livsgnistan där. ”En bilderbok berättar en historia med både ord och bild. Summan av ord och bild i en bilderbok är oftast något helt annat och mycket mer än bilder och ord, tagna för sig. Ser man bara bilderna får man inte ens halva historien, utan något mycket mindre.”(Nikolajeva s.15) Jag kan säga att den lilla text som finns i boken räcker till för att förstå handlingen. Det är en väldigt bra bok som återberättar hennes tragiska liv med elände och värk.

”Bilderboken är en unik konstform som använder sig av en kombination av två kommunikationsnivåer, den verbala och den visuella”(Nikolajeva s.11). Kommunikationen i boken ser man i färgen och motiven som illustratören väljer att ha med i boken. Man kan som sagt tidigare i texten säga att man beskriver berättelsen om Frida i en äventyrlig miljö och en sagomiljö. Bilderna som finns i boken påminner även mycket om mexikansk bildkultur. Jag tror även att bilderna är tolkade av Fridas egna konstverk och detta gör så att man kommunicera direkt till Frida Kahlo. Denna bok känns också som en hyllning till henne.

Analys 2- mitt uppslag

Mitt val av uppslag blev att försöka återberätta hur en person med AS kan känna sig i olika möten.
Efter att ha sett boken om Abbe och hur de förklara AS så ville jag se hur jag klarar att göra en bilderbok med detta tema. Jag har valt att göra en enkla streckgubbar med fotobaksida som jag först har redigerat. De olika perspektiven av storlek och att det ska vara naturtroget men ändå en touch av en sagofigur. ”Romanförfattaren Lena Andersson sa i sitt radioprogram i juni 2008 att författandet inte handlade om att producera ord utan om att välja ord och den omsorgsfullheten är en viktig del av bilderbokshantverket” (Edwards s.77).
Jag skrev tankar till mitt uppslag så att använda rätt ord och mängd är inte lätt. Så jag håller med Lena Andersson om det hon säger. Jag har haft tre böcker med samma tema för att få inspiration till min egna bok och jag tycker resultatet blev rätt bra.

Jämförelse mellan böckerna i analysen
Nu kommer jag ge en kort bild hur jag tycker de övriga böcker passar in med den boken som jag skapade själv.
”Bokens första uppslag kallas etablerande. Där möter vi oftast bokens huvudpersoner och bekanta med miljön.” (Nikojaleva s. 80)
Om man kollar på de böcker jag har analyserat så är Fabror Andy och Frida de mest välkommande.
Boken om Abbe tappar tyvärr betydelsen och tappas bort bland alla andra bilderböcker på hyllan.

”Barnbokstexter kan emellertid vara av två grundläggande slag: berättande och icke berättande” (Nikojaleva s.17). Man kan säga att boken om Abbe är berättande samt icke på samma gång eftersom boken är skriven på diagnoskriterierna. I alla böckerna finns en slags utanförskap på olika sätt och detta beror lite vilken handling de har.

”En pageturners är en detalj i en bilderbok, verbal eller visuell, som gör att läsaren vill vända bladet och se vad som händer härnäst”(Nikojaleva s.81). Om man kollar i alla tre böckerna så finns det på olika sätt en pageturners som ex. i Abbe för att se hur hans struktur läggs upp och boken om Frida när Frida ligger i sängen och är väldigt sjuk.

Om man jämför den boken jag gjorde själv skiss till och de andra så kommer den jag gjort en skiss till att vara betydligt mer strukturerad än Abbe. Men pratar man om ett svårt tema så tycker inte jag att man ska ha för mycket bilder som stör innehållet. Utan en bild som säger väldigt mycket så att man vill bläddra vidare. ”Med bilderbok avses i denna inledande fas en bok av begränsat omfång som i skönlitterärt syfte vill berätta en historia genom en kombination av text och bilder, så att det förekommer minst en bild per uppslag” (Rhedin s.17).

Jag känner också att en bilderbok ska tala i färg och former. Vilket gör att man kan fastna vid bilder många gånger så att man lägger dem på minnet.

Sammanfattning:
Om man pratar om bilder så spelar de en viktig roll i våra liv och om en bilderbok är välkommande eller ej. Man kan också säga att har man mycket bilder omkring sig som barn kommer bildspråket utvecklas mycket mer än barn som inte har det.

”Bildspråket bygger på en förskjutning mellan ordets bokstavliga betydelse och dess överförda betydelse.” (Nikojaleva s. 31) Barn till konstnärsfamiljer har mycket större utvecklat bildseende och ha en ökad bildförståelse än barn med icke konstnärliga föräldrar. ”Bilderboken som ett artspecifikt konstnärligt och skönlitterärt medium har många kontaktytor till olika konstarter. Eftersom dess form och medieaspekter framstår som ett nästan outforskat område koncentrerar jag mig nästan uteslutande på dessa, medan jag mer undantagsvis kommer att beakta de övriga leden i kommunikationskedjan, d.v.s. sändare och mottagare.” (Rhedin s. 21)

Om man tänker på bilderboken i ett kommunikationssyfte påverka sändaren i böckerna oss till olika saker. Jag kommer att tänka på de enkla Totteböckerna och vilken effekt de har som uppfostringsredskap om hur ska man hantera olika moment. Vi identifierar oss många gånger med det som vi får till oss. Precis som all annan information så påverkar bilderböcker även oss.

”Att uppleva den eviga kärleken tar inte lång tid.” Den finns oftast i våra bilderböcker som vi har runt omkring oss.

Litteraturförteckning:

Edwards, Agneta. Bilderbokens mångfald och möjligheter
Rhedin, Ulla. Bilderboken. På väg mot en teori
Nikolajeva, Maria. Bilderbokens pusselbitar

Polleryd, Kicki. Abbe 8år och 43 dagar
Warhola, James. Farbror Andy
Writer, Jonah. Frida

Dela gärna!
Senaste inläggen
Ansvarig utgivare: Marting Eneborg, Reaktor sydostOm cookies

Våra sponsorer