Lättlästa mässan ”Tänd boklampan”
Det är för tredje året som lättlästa bokmässan ”Tänd läslampan” är igång i Växjö. Mässan är varannat år. Den vänder sig till personer med läs och skrivsvårigheter men också för elever i SFI. Alla dagliga verksamheter i Växjö var inbjudna till mässan. Bokmässan är ett samarbete mellan FUB, Centrum för lätläst, Studieförbundet Vuxenskolan, ABF, Växjö kommun och Länsbibliotek Sydost.
Det fanns utställningar med lättlästa nyheter, utbildningar och samhällsinformation. På mässan fanns det mycket till salu bland annat ljus, kuddar och tygpåsar. Det fanns tips om lättlästa böcker. Vi på Makt i Media berättade om projektet.
Text: Madeleine Jerkestrand
Foto: Ylva Andersson
Papperian tillverkar mycket papperskonst.
Madeleine, Jenny och Ylva berättar om Makt i Media.
En söt burk med ett hjärta fanns till salu på mässan.
Dessa fina blompinnar fanns på mässan.