Projektet finansieras av Arvsfonden
Lättläst

Lättlästa mässan ”Tänd boklampan”

Det är för tredje året som lättlästa bokmässan ”Tänd läslampan” är igång i Växjö. Mässan är varannat år. Den vänder sig till personer med läs och skrivsvårigheter men också för elever i SFI. Alla dagliga verksamheter i Växjö var inbjudna till mässan. Bokmässan är ett samarbete mellan FUB, Centrum för lätläst, Studieförbundet Vuxenskolan, ABF, Växjö kommun och Länsbibliotek Sydost.

Det fanns utställningar med lättlästa nyheter, utbildningar och samhällsinformation. På mässan fanns det mycket till salu bland annat ljus, kuddar och tygpåsar. Det fanns tips om lättlästa böcker. Vi på Makt i Media berättade om projektet.

Text: Madeleine Jerkestrand
Foto: Ylva Andersson

Två tjejer sitter på varsin stol med ett bord framför.
Papperian tillverkar mycket papperskonst.

Madde, Jenny och Ylva står på scen och berättar om Makt i Media.
Madeleine, Jenny och Ylva berättar om Makt i Media.

Ett bord med lättlästa böcker

En glasburk med ett rött hjärta.
En söt burk med ett hjärta fanns till salu på mässan.

Ylva och Madde står framför ett bord med böcker. Bakom dem syns två rollups från Centrum för lättläst.

Pappersblommor i olika färger.
Dessa fina blompinnar fanns på mässan.

Dela gärna!
Senaste inläggen
Ansvarig utgivare: Marting Eneborg, Reaktor sydostOm cookies

Våra sponsorer