Projektet finansieras av Arvsfonden

Ett hotell för alla

Magnus Berglund arbetar som tillgänglighetshetsambassadör på Scandic. Med sig har han assistanshunden Dixie.

Magnus berättar att Scandic är först i världen med att ha en anställd som enbart arbetar med tillgänglighetsfrågor.
– Jag är kock från början kock och har rest och bott på hotell väldigt mycket. Jag blev sjuk 1999 och blev förtidspensionerad. På den tiden kunde jag bara gå tre till fem meter. En dag skulle jag flyga från Stockholm till Köpenhamn. Jag tänkte ”hur svårt kan det vara?” Jag gick in på Arlandas hemsida för att se vilken service jag kunde få. Men jag hittade ingenting. Så jag presenterade en idé för Scandic att om vi skulle börja jobba med tillgänglighetsfrågor så skulle vi få fler gäster.

– Vi lät alla anställda prova att sitta i rullstol i två timmar för att få igång en diskussion. Ingen av dem kunde stänga dörren till handikapptoaletten om man satt i rullstol. Jag hittade massvis med handikapptoaletter som inte gick att stänga. Vi var så fokuserade på att lösningar kostade pengar istället för ändra vårt beteende hur vi skulle jobba.

Magnus Berglund började med att utbilda all personal i tillgänglighetsfrågor på Scandic vilket har blivit besök på över tvåhundra hotell. Scandic har en egen standard där alla kan nå kaffekoppar, att det finns laktos- och glutenfritt i restaurangen och att det finns hörselslingor i receptionen. Vi erbjuder gäster även en blå väckarklocka som de kan lägga under kunden som vibrerar när de ska gå upp.

– När jag är föreläser frågar jag alltid två saker. Ni som vill bli handikappade räcker upp en hand. Det är det aldrig någon som gör. Sen brukar jag fråga vilka som vill bli 75 år räcker upp en hand och förklarar hur. I den åldern kommer många att ha nedsatt syn eller hörsel. Personer över 60 år reser mer. Men man har kanske svårt att gå eller olika funktionsnedsättningar.

Vunnit priser

Magnus Berglund berättar att Scandic har vunnit olika priser vad gäller tillgänglighet.
– Vi har en digital utbildning på vår hemsida där vann vi pris för bästa Ilearning i Sverige och kom tvåa i världen. Vi har också vunnit pris som världens bästa hotellkedja när det gäller tillgänglighetsfrågor för att vi jobbar med helheten.

– Men vi är inte klara på långa vägar. Vårt mål är att om du har en funktionsnedsättning så ska du känna dig som en kund och att nå så många gäster som möjligt. Du ska inte känna dig funktionsnedsatt. Jag brukar säga att vi inte har några funktionsnedsatta på Scandic. Vi har bara gäster. Vi lyssnar alltid på våra gäster. Det är viktigt att jobba med bemötande, säger Magnus Berglund.

Vem är Dixie?
– Det är min assistanshund som är utbildad till mig. Hon hjälper mig att bära min väska, hon hämtar kläder, bär soppåsar. Hon hjälper mig med allting. Min förra hund kunde till och med hämta öl. (Skratt).

Hur blev Dixie just din hund?
– Jag fick inte välja hund. Jag talade om att jag ville ha en labrador och en tik. Tik just för att tikar är mindre i och med att jag reser så mycket. Jag sa att jag ville ha en svart hund. Tränaren sa dock att han hade en gul labrador, men jag ville ha en svart. Men när jag träffade Mimmi, som den hunden hette, bestämde jag mig att jag skulle ha henne. Två veckor innan jag skulle få henne blev hon inte godkänd för hon ville inte jobba tillräckligt hårt. Så då fick jag Dixie.

Vad händer när Dixie blir gammal?
– Jag får köpa en ny hund. Min förra hund fick flytta till mina föräldrar. Den fick en tårta från Herrods på jobbet när den slutade.

När har ni flest gäster?
– Det är olika från hotell till hotell. Flest gäster har vi tisdag till torsdag och helger. Minst gäster har vi på söndagar.

Reporter: Ylva Andersson
Foto: Makt i Media

Assistanshunden Dixie bär en datorväska i munnen.

Dixie är Magnus Bergslunds assistanshund.

Dixie är Magnus Bergslunds assistanshund. 

Dixie och Magnus Berglund.


 

 

Dela gärna!
Senaste inläggen
Ansvarig utgivare: Marting Eneborg, Reaktor sydostOm cookies

Våra sponsorer